tmf Liliom Leonce si Lena Casa O scrisoare pierduta papagalita gaitele vaniusa 8 Femei 3surori-baner acasalatata-baner indoiala-baner jacques-baner jocul-baner platonov-baner suntrack-baner Demonstratia Nerantula Printul nefericit Printul nefericit Badaranii Viata nu te intreaba

tmf

Liliom

Leonce si Lena

Casa

O scrisoare pierduta

papagalita

gaitele

vaniusa

8 Femei

3surori-baner

acasalatata-baner

indoiala-baner

jacques-baner

jocul-baner

platonov-baner

suntrack-baner

Demonstratia

Nerantula

Printul nefericit

Printul nefericit

Badaranii

Viata nu te intreaba

Felicitări, Nicoleta Hâncu!

IMG 0529

 

Foto: Adriana Grand

Luni, 28 aprilie 2014, în cadrul Galei UNITER care s-a desfăşurat la Palatul Culturii din Târgu Mureş, am trăit bucuria de a vedea recompensată cu premiul "Pentru cea mai bună actriţă în rol secundar", pe colega noastră de scenă, minunata actriţă Nicoleta Hâncu. Rolul pentru care i s-a atribuit acest valoros premiu este Elmire din spectacolul "Tartuffe" de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, producţie a Teatrului Metropolis din Bucureşti. Acelaşi Victor Ioan Frunză, cel care a propus-o teatrului nostru pentru a interpreta rolul principal, Julika, în tulburătorul spectacol "Liliom" de Ferenc Molnár. Pe aceia dintre dumneavoastră care doresc să o vadă sau să o revadă în acest spectacol, în care interpretează magistral dramaticul rol al iubitei lui Liliom şi care vor să o felicite după reprezentaţie, îi invităm sâmbătă, 3 mai de la ora 18.00, la Sala Mare a Teatrului Maria Filotti.

În numele tuturor colegilor din teatru şi, credem şi al dumneavoastră, "Felicitări din suflet, Nicoleta!"

foto Nicolta Hancu

 

Petreceţi vacanţa de 1 Mai la Teatrul Maria Filotti

grand-0843

Foto: Adriana Grand

Colectivul Teatrului Maria Filotti adresează tuturor brăilenilor o ofertă de nerefuzat (credem noi!). Această vacanţă de 1 mai poate fi "asezonată" în zilele de 3 şi 4 mai cu o zdravănă porţie de cultură teatrală! Astfel, sâmbătă, 3 mai, de la ora 18.00 la Sala Mare este programat spectacolul "Liliom", cea mai recentă premieră a teatrului, o poveste emoţionantă, un spectacol profund, construit magistral de regizorul Victor Ioan Frunză, cu un decor spectaculos gândit de Adriana Grand şi pe acordurile muzicii originale compusă de Cari Tibor. Trupa de actori trece cu brio acest dificil examen generat de un text cunoscut şi jucat la nivel mondial, scris de Molnar Ferenc, text care a avut parte de mari distribuţii, în teatru sau în cinematografie. Într un cuvânt, Liliom, o experienţă artistică unică, un eveniment cultural, două ceasuri de elevată experienţă umană. 

grand-0733

Foto: Adriana Grand

Duminică, 4 mai, în ultima zi a acestei mini vacanţe, ne am gândit să vă oferim spectacolul "Leonce şi Lena" de Georg Buchner, în regia strălucitoare a tânărului dar deja consacratului Vlad Cristache. Un spectacol modern, dinamic, rafinat, plin de lirism, poezie şi filosofie, o trupă plină de har şi poftă de joc, o poveste de dragoste ca în basme, cu multiple trimiteri în contemporaneitate. Ambele spectacole oferite în acest week end vor intra în cursul lunilor mai şi iunie într un intens program de deplasări şi participări la festivaluri. Vă aşteptăm alături de noi la o credibilă şi atrăgătoare alternativă de vacanţă!

9

Foto: Adi Bulboacă

 

"Leonce şi Lena" şi "Liliom", două spectacole excepţionale, programate în acest week end la Teatrul Maria Filotti

 

6

 

În acest week end, după Sfintele Sărbători de Paşti,vă aştepăm la teatru! La Teatrul Maria Filotti, unde am programat cu mare bucurie, două dintre spectacolele noastre de marcă. Astfel, sîmbătă, 26 aprilie, de la ora 18.00, la Sala Mare vă propunem o întâlnire memorabilă cu Leonce şi Lena, spectacolul regizat de Vlad Cristache, o extraordinară poveste de dragoste, un demers artistic incitant, despre inocenţă, decrepitudine, speranţă, un text poetic a lui Georg Buchner,abordat într o manieră realistă, cu inserţii de suprarealism. O partitură actoricească deosebită,în care cuplul Ionuţ Vişan/Corina Borş ne încântă şi surprinde, alături de excelentele roluri interpretate de Constantin Cojocaru, remarcabil ca întodeauna, de Ramona Gîngă dar şi de ceilalţi actori prezenţi în distribuţie. Duminică, 27 aprilie, tot la Sala Mare de la ora 18.00,vă invităm la cea de a doua reprezentaţie a ultimei noastre premiere, Liliom de Molnar Ferenc, după un prim spectacol jucat cu sala plină. Direcţia de scenă este semnată de Victor Ioan Frunză, scenografia aparţine Adrianei Grand iar muzica lui Tibor Cari. "Liliom", Viaţa şi moartea umui vagabond, un spectacol a cărui acţiune este plasată în prima parte a secolului XX, într un cartier periferic al Budapestei dar şi pe Lumea Cealaltă, un text care a parcurs o excelentă carieră internaţională, fiind jucat în Germania, Franţa, Marea Britanie, Italia sau montat pe peliculă în Statele Unite de către mari regizori de film. Partiturile actoriceşti, de altfel atât de generoase şi prin prisma dramaturgiei dar şi a concepţiei regizorale sunt acoperite, credem noi, cu multă dedicaţie şi talent de Alin Florea, interpretul principal, de Nicoleta Hâncu si Andrei Huţuleac, artişti deja familiari regizorului, dar şi de actorii brăileni: Emilia Mocanu, Valentin Terente, Silvia Tariq, Narcisa Novac, Flori Popa, Corina Borş, Zane Jarcu, Adrian Ştefan, Iulia Vasilescu, Alexandru Marin. Impresionează şi completează universul şi atmosfera piesei cei patru instrumentişti, precum şi cei trei copii invitaţi. Vă aşteptăm cu mare drag la teatru în acest week end!

afis liliom final

Sărbători de Paşti fericite, luminate, pline de speranţă!

paste fericit

Sfintele Sărbători de Paşti să fie încărcate de lumină, dragoste, bunătate şi speranţă. Pentru spectatorii noştri, pentru echipa teatrului, pentru toţi cei care ne sunt aproape, un gand bun! Si multe, multe urări de bine! Vă aşteptăm cu drag, alături de noi, ca întotdeauna, să creăm împreună poveştile încă nespuse ale Teatrului Maria Filotti, marile spectacole! Sărbători fericite!

Echipa TMF

Teatrul Maria Filotti vă invită miercuri, 16 aprilie, la Sala Mare, de la ora 18.00 la prima reprezentaţie a spectacolului "Liliom" de Molnar Ferenc

afis liliom final

Molnar Ferenc

LILIOM

VIAŢA ŞI MOARTEA UNUI VAGABOND

Legendă din viaţa de periferie

- versiune scenică de Victor Ioan Frunză -

Liliom, artist: ALIN FLOREA

Julika, menajeră: NICOLETA HÂNCU

D-na Muskát, patroană: EMILIA MOCANU

Mari, prietena lui Julika: CORINA BORŞ / NARCISA NOVAC

Ficsur, şuţ, apoi predicator în Cer: ANDREI HUŢULEAC

Comisarul de poliţie, pe Pământ şi în Cer: VALENTIN TERENTE

Berkovici, detectiv pe Pământ şi în Cer: ZANE JARCU

D-na Hollunder, fotograf: SILVIA TARIQ

Hugó, logodnicul lui Mari, apoi soţul ei: ADRIAN ŞTEFAN

Linzmann, casier: VALENTIN TERENTE

Kádár István, sinucigaş de treabă: ALEXANDRU MARIN

Dr. Reich, avocat sinucigaş: FLORI POPA

Luiza, fata lui Julika: IULIA VASILESCU

Medicul: IONEL SPĂLATU

Strungarul: ALEXANDRU MARIN

Copiii Strungarului:  Andrei Mocanu, Sorin Dragu, Bianca Maria Popa

Doi poliţişti: ALEXANDRU MARIN, IONEL SPĂLATU

Orchestra:  Alin Stoian, Andrei Petrescu, Victor Ţigănuş, Trufia Petru

Muzica: TIBOR CÁRI

Scenografia: ADRIANA GRAND

Direcţia de scenă: VICTOR IOAN FRUNZĂ

Acţiunea se petrece în prima parte a secolului XX, într-un cartier periferic al oraşului Budapesta şi pe Lumea Cealaltă.

Textul Prologului şi versurile cântecului „O faptă frumoasă”: Andrei Huţuleac.

Spectacolul durează 2 ore, fără pauză.

ANUNŢ

Teatrul "Maria Filotti" din Brăila anunță scoaterea la concurs a două posturi vacante, 1 post actor, 1 post actriță, condiție principală, pe lângă studiile de specialitate, fiind și vârsta candidaților, anume, sub 30 de ani.
Concursul va avea loc în data de 19 mai 2014, orele 11:00 la sediul teatrului.
Înscrierile la concurs se vor face la secretariatul teatrului până cel mai târziu 17 aprilie 2014, ora 16:00. Concursul va consta într-o probă practică și un interviu.
Pentru consultarea tuturor condițiilor de participare vă rugăm să contactați departamentul de resurse umane la telefonul 0239.613.930, interior 14, sau la secretariatul teatrului la numărul 0760.617.790.În data de 21 mai, orele 11:00, Teatrul "Maria Filotti" scoate la concurs postul de Secretar Literar, condiții minime de participare, studii superioare de specialitate (teatrologie) și experiență în domeniu de minim 2 ani.
Pentru toate celelalte detalii vă rugăm să contactați departamentul de resurse umane sau secretariatul teatrului. Înscrierile la concurs se vor face la secretariatul teatrului până cel târziu 18 aprilie 2014, concursul constând într-o lucrare scrisă și un interviu. Tematica de concurs urmează a fi afișată atât la sediul teatrului cât și online până în data de 25 aprilie 2014.

PREMIERĂ la Teatrul Maria Filotti pe 16 aprilie - Liliom de Ferenc Molnar

LILIOM 1 resize

„BĂIATUL CARE NU POATE SPUNE „ÎMI PARE RĂU” A ÎMPLINIT 105 DE ANI”

„Teatrul Maria Filotti prezintă spectacolul cu piesa LILIOM de Ferenc Molnár la 105 de ani de la premiera  mondială din Budapesta. LILIOM a parcurs o impresionantă carieră internaţională: Fritz Lang, Max Reinhardt, Michael Thalheimer, Schilling Árpád s-au apropiat de această capodoperă  iar cinematograful american i-a dedicat opt ecranizări. În Teatrul European al  ultimilor cinci ani, textul lui Molnár a fost interpretat scenic în teatre din Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie.

Povestea vieţii şi a morţii lui Liliom e o legendă mistică a suburbiei. Este istoria  unui atipic pentru care  limbajul curent reprezintă un „cimitir al cuvintelor”.  Cuvintele reprimate sunt un short-cut la tragedie. În ultimă instanţă, Liliom se regăseşte în tinerii violenţi dar paradoxal de fragili ai tendinţei Emo din zilele noastre. Liliom e criminalul pe care îl iubeşti, este băiatul care nu poate plânge deşi trăieşte cu lacrima în gât, este cel care nu poate spune: “Îmi pare rău!”

Victor Ioan Frunză – director de scenă

Foto: Adriana Grand

liliom2 resize

 

Liliom, o aspiraţie împlinită

 

„În septembrie 2001 am avut şansa de viziona la Sala Studio a importantului teatru Thalia din Budapesta spectacolul Liliom, pus în scenă de un tânăr şi impetuos regizor, ce avea să devină în numai patru, cinci ani, unul dintre marile nume ale teatrului maghiar şi unul foarte interesant în plan european. Numele lui, Arpad Schilling. Din acel moment, acest text clasic al celebrului dramaturg maghiar, Ferenc Molnar a devenit pentru mine, ca director, unul dintre proiectele pe care imi doream cu ardoare sa le produc. Având privilegiul să devin în vara anului 2013 managerul acestui minunat teatru din Brăila, înainte de numirea propriuzisă, lucrând la viitorul proiect repertorial, am avut marea bucurie de a mi vedea acest vis împlinit, pentru că, regizorul şi vechiul meu camarad de universitate, Victor Ioan Frunză, printr un joc fericit al sorţii, mi a propus chiar acest text. Acum nu mai contează dacă a fost simplu noroc sau semn al destinului, important este că alături de domnul Frunză, de minunata scenografă Adriana Grand, de compozitorul Tibor Cari şi mai ales de o trupă talentată, devotată şi cucerită de acest text, ne aflăm înaintea unei premiere foarte importante pentru proiectul meu managerial, dar mai ales pentru motivarea unei trupe puternice şi sperăm, pentru bucuria dumneavoastră, a spectatorilor noştri minunaţi. Miza acestei încercări este de a trăi împreună cu dumneavoastră această poveste de dragoste aproape imposibilă, disperată, dar de o omenie exemplară. Destinul lui Liliom, un „paria” al unei societăţi injuste, în care individul este prins într un malaxor necruţător al istoriei şi al tensiunilor sociale, prim măiestria şi suspansul scriiturii lui Ferenc Molnar, devine un posibil model de eşec uman, care însă, ascunde în spatele detaliilor biografice, accidentale, un suflet chinuit, fragilitate şi vulnerabilitate, care în „iadul relaţiilor interumane”, nu se poate apăra decât prin agresivitate şi ton vindicativ.

 

Am promis la începutul mandatului, că, alături de Comunicare şi Emoţie, voi readuce în prim plan, ca vector a unui proiect repertorial reprezentativ şi…Povestea.

 

Cu toţii, Regizor, Scenograf, Compozitor şi mai ales Actori, cei vizibili, dar şi întreaga echipă a teatrului, trăim emoţiile întâlnirii cu dumneavoastră, într o poveste care să ne proiecteze, nu neapărat în istorie, cât în puterea de gândire si transfigurare pe care le generează spectacolul de teatru”.

 

Lucian Sabados

 

Manager al Teatrului Maria Filotti Brăila

Cîteva cuvinte despre realizatorii spectacolului

Victor Ioan Frunză este autorul a peste 200 de puneri în scenă, montează în germană, maghiară, idiş, franceză  şi română iar creaţiile sale au fost apreciate cu 49 premii naţionale şi internaţionale. Este Cavaler al Ordinului Steaua României şi al Ordinului Maltez.

Nu este membru UNITER. 

Creaţiile Adrianei Grand pot fi văzute în Praga, Budapesta, Bratislava, Bucureşti etc.  Este laureată cu 23 de premii naţionale şi internaţionale. A conceput scenografii pentru spectacole de Andrei Şerban, Cătălina Buzoianu, Victor Ioan Frunză, Sanda Manu, Parászka Miklós,  Gábor Tompa ş.a.  Adriana Grand a fost prezentă de patru ani în TOP 100 al femeilor de succes din România. Nu este membru UNITER. 

Cari Tibor este unul din cei mai importanţi compozitori de muzică de scenă din România. A debutat cu muzica la spectacolul „Lecţia” de Eugene Ionesco, direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză. În prezent, creaţiile sale sunt prezente pe scenele din Timişoara, Arad, Bekescaba, Budapest (Ungaria) şi Bucureşti”.

Eroii poveştii lui Liliom, actorii…

 

Partiturile actoriceşti, de altfel atât de generoase şi prin prisma dramaturgiei dar şi a concepţiei regizorale sunt acoperite, credem noi, cu multă dedicaţie şi talent de Alin Florea, interpretul principal, de cei doi actori invitaţi în proiect, Nicoleta Hâncu si Andrei Huţuleac, artişti deja familiari regizorului, dar şi de actorii brăileni: Emilia Mocanu, Valentin Terente, Silvia Tariq, Narcisa Novac, Flori Popa, Corina Borş, Zane Jarcu, Adrian Ştefan, Iulia Vasilescu, Alexandru Marin. Impresionează şi completează universul şi atmosfera piesei cei patru instrumentişti, precum şi cei trei copii invitaţi. Un ansamblu foarte bun, pus la punct, fără a cărui energie şi talent, povestea ar ramâne undeva suspendată…

 

 

Leonce şi Lena, o fericită poveste de dragoste, pe 12 aprilie la Teatrul Maria Filotti

leonce1

După două luni povestea continuă…pentru cei mai norocoşi şi inspiraţi dintre spectatorii noştri fideli, data de 1 februarie, pe lângă imaginea hiperbolizată a nămeţilor, a însemnat pentru Brăila culturală şi revelaţia naşterii unui spectacol…Altfel. O surprinzătoare, ciudată, însă în ultimă instanţă, fericită poveste de dragoste, într o lume de ieri dar şi de azi. Leonce şi Lena, genialul text al genialului autor Georg Buchner, transpus într o viziune originală, proaspătă şi modernă de regizorul Vlad Cristache, devine o poveste a timpului nostru, o epopee a iubirii ce depăşeşte toate barierele şi obstacolele tributare unor mentalităţi obtuze, ridicole şi închistate. O lume a Poeziei Vieţii în care Leonce, personajul principal şi Valerio, sfetnicul şi valetul său, în consonanţă cu Lena şi guvernanta sa, proiectează în ridicol Curtea regelui Popo. Un decor poetic, oarecum suprarealist, o lume a fanteziei cromatice însoţită de interpretarea inspirată a lui Ionuţ Vişan (Leonce), Corina Borş (Lena), Constantin Cojocaru (Valerio), Ramona Gîngă (guvernanta), Narcisa Novac (Rosetta), Valentin Terente  (regele), alături de Marcel Turcoianu, Dan Moldoveanu, Adrian Ştefan, Costică Burlacu ş.a.

Coloana muzicală a spectacolului, una inspirată, originală este interpretată Live, la pian, de compozitorul Cornel Cristei.

Leonce şi Lena, un spectacol al secolului XXI ce vine misterios dinspre secolul al XIX lea (perioadă în care a fost scrisă piesa) şi de fapt dintr un trecut mitic şi mistic.

Leonce şi Lena, sâmbătă, 12 aprilie, ora 18.00 la Sala Mare a Teatrului Maria Filotti, un spectacol simbol pentru renaşterea teatrului brăilean. Vă aşteptăm alături de noi!

leonce2

”Ce zile frumoase!” la TMF Independent

O CE ZILE FRUMOASE

Duminică, 13 aprilie vă propunem la Sala Studio, de la ora 19.00, al doilea episod din proiectul TMF Independent, eveniment în care vom prezenta spectacolul „O ce zile frumoase”, produs de UNTEATRU Bucureşti, un text exponenţial pentru dramaturgia universală modernă, scris de Samuel Beckett.

„Ce  zile frumoase” este un eseu teatral despre trecerea timpului şi efectul pe care acesta îl are asupra condiţiei umane. O femeie, Winnie, se scufundă încet într-o movilă de pământ sub un soare nimicitor. Alături, liber să se mişte se află Willie, soţul ei. Se aude o sonerie. Winnie se trezeşte…începe o nouă zi, o zi ca oricare alta, căreia trebuie să-i supraviţuiască. Va reuşi oare?

”Cele două personaje sunt captive ale spaţiului şi timpului din care nu se pot sustrage şi care le alienează constant. Spaţiul rămâne acelaşi, timpul e repetitiv, reiterând, schematic, aceleaşi acţiuni, aceleaşi gânduri, aceleaşi planuri de traversare lipsită de incidente a zilei în curs; cu alte cuvinte, se exersează cotidian un exerciţiu elementar de supravieţuire într-un univers vidat de ascensiuni, miracole şi substanţă. Piesa lui Beckett repune în chestiune temele sale predilecte, într-un mod sintetic şi intens: relaţiile interumane, alienarea, sensul vieţii, capacitatea sau incapacitatea transcendenţei, claustrarea şi crizele ontologice”. Regia spectacolului aparţine Sânzianei Stoican, scenografia lui Valentin Vârlan, cuplu artistic care a imaginat şi realizat de curând spectacolul „Casa” de Evgheni Grîşkoveţ pe scena sălii Studio a Teatrului Maria Filotti, în cele două roluri fiind distribuiţi Sabrina Iaschevici, cu o partitură actoricească măiastră şi Ionuţ Vişan. Vă aşteptăm cu mare placere la acest eveniment !.

Un Paşte cu cadouri teatrale la Maria Filotti

leonce si lena

După cele trei concerte rafinate, propunând concepte muzicale extrem de diferite dar subsumate Artei autentice, Teatrul Maria Filotti vă pregăteşte în luna aprilie un program dens, cu titluri noi, valoroase şi incitante. Astfel, din primul week end vom readuce în atenţia dumneavoastră, sâmbătă 5 aprilie, la Sala Studio, de la ora 18.00, spectacolul „Casa” de Evgheni Grîşkovet, în regia Sânzianei Stoican iar duminică, 6 aprilie, tot de la ora 18.00, la Sala Mare, comedia de cursă lungă „Papagaliţa şi curcanul”, spectacol regizat de Radu Nichifor. Următorul week end ne prilejuieşte bucuria reîntâlnirii, după o lungă perioadă, cu recenta noastră premieră, „Leonce şi Lena” de Georg Buchner, regia Vlad Cristache. Acest spectacol este pentru noi ca o adevărată premieră, fiind practic a treia reprezentaţie şi va vea loc sâmbătă, 12 aprilie, de la ora 18.00 la Sala Mare. A doua zi, în 13 aprilie vă propunem la Sala Studio, de la ora 19.00, al doilea episod din proiectul TMF Independent, eveniment în care vom prezenta spectacolul independent „O ce zile frumoase”, produs de UNTEATRU Bucureşti, un titlu este exponenţial pentru dramaturgia universală modernă, scris de Samuel Beckett. Regia spectacolului îi aparţine Sânzianei Stoican, în cele două roluri fiind distribuiţi Sabrina Iaschevici (foto), cu o partitură actoricească măiastră, premiată  în festivaluri naţionale şi Ionuţ Vişan, mai vechiul nostru prieten şi colaborator. Miercuri, 16 aprilie, în săptămâna dinaintea Sfintelor Sărbători de Paşti avem privilegiul de a programa premiera unui nou spectacol marca Victor Ioan Frunză. Ne vom întâlni de această dată cu un text clasic al unui mare dramaturg maghiar, Ferenc Molnar, al cărui titlu este „Liliom”-Viaţa şi moartea unui vagabond - Legendă din viaţa de periferie. Scenografia, ca întotdeauna, foarte expresivă, poartă semnătura Adrianei Grand. Vom reveni zilele următoare cu programul celei de a doua părţi a lunii aprilie.

ce-zile-frumoase-IMG 3676

Ziua Mondială a Teatrului – 27 martie 2014

ION CARAMITRU 3

Peste 2 zile lumea teatrului e in sarbatoare. E 27 martie, Ziua Mondiala a Teatrului, prilej cu care BRETT BAILEYI (foto) si ION CARAMITRU (foto) au sris cateva cuvinte despre realitatea teatrala ce ne inconjoara, cuvantari ce vor fi citite inaintea spectacolelor jucate sub semnul Campaniei Nationale "Artistii pentru Artisti.

Mesajul Internaţional

Oriunde se află o societate umană, acolo se manifestă irepresibilul Spirit al Spectacolului. Sub copaci în sate minuscule sau pe scene dotate cu tehnologii avansate din marile metropole ale lumii; în săli de clasă sau pe cîmpuri şi în temple; în mahalale, pieţe ale oraşelor, centre comunitare sau subsoluri din centrele vechi ale oraşelor, oamenii se adună pentru a intra în comuniune cu efemerele lumi teatrale pe care le creăm pentru a ne exprima complexitatea umană, diversitatea, vulnerabilitatea în carne şi oase, prin răsuflare şi voce.

Ne adunăm pentru a plânge şi a ne aminti; pentru a râde şi a contempla; pentru a învăţa şi a mărturisi şi a ne imagina. Pentru a ne minuna de dibăcia tehnică şi pentru a întruchipa zei. Pentru a ne recăpăta suflul colectiv în faţa capacităţii noastre de a crea frumuseţe, compasiune, sau monstruozităţi. Venim pentru a căpăta noi energii şi puteri. Pentru a sărbători bogăţia şi diversitatea culturilor noastre şi pentru a şterge graniţele care ne despart.

Oriunde se află o societate umană, acolo se manifestă irepresibilul Spirit al Spectacolului. Născut în comunitate, el poartă măştile şi costumele diferitelor noastre tradiţii. El pune la treabă limbile, ritmurile şi gesturile noastre, creînd un spaţiu în mijlocul nostru.

Iar noi, artiştii care lucrăm cu acest vechi spirit, ne simţim datori să-l îndreptăm, prin inimile, ideile şi trupurile noastre, către dezvăluirea realităţilor noastre, în toată banalitatea lor, dar şi cu misterul lor strălucitor.

Însă, în această epocă în care milioane de oameni se luptă pentru a supravieţui, suferă din cauza unor regimuri tiranice sau a capitalismului rapace, fug din calea războaielor şi vitregiilor; în care serviciile secrete ne invadează viaţa noastră privată, iar cuvintele noastre sunt cenzurate de guverne care se amestecă nepoftite; în care pădurile sunt rase de pe faţa pământului, speciile exterminate, iar oceanele otrăvite: ce anume ne mai simţim noi datori să dezvăluim?

În această lume de puteri inegale, în care diverse grupuri hegemonice încearcă să ne convingă că un popor, o rasă, un sex, o preferinţă sexuală, o religie, o ideologie, un anume cadru cultural sunt superioare tuturor celorlalte, mai putem oare susţine ideea că arta ar trebui să fie separată de constrângerile agendelor sociale?

Ce ar trebui să facem noi, artiştii arenelor şi ai scenelor: să ne conformăm cererilor igienizate ale pieţei, sau să ne folosim de puterea pe care o avem: aceea de a crea un spaţiu în inima şi mintea societăţii, de a aduna oamenii în jurul nostru, de a aduce inspiraţie, încântare şi informaţie, şi de a crea o lume a speranţei şi a conlucrării cu inimile deschise?

Brett Bailey (dramaturg, scenograf, regizor și autor de instalații sud-african)

 

Mesajul Naţional

Ziua Mondială a Teatrului nu este numai o sărbătoare şi un moment de referinţă, este o încercare a lumii noastre de a distinge, într-o competiţie universală de valori, care este locul acestei preocupări artistice în viaţa publică. Teatrul nu naşte revoluţii, nu declanşează războaie, nu condamnă răufăcători. Personajele lui sunt creaturi ale imaginaţiei care participă la viaţa publică prin contrast. Dacă Hamlet e romantic îi poţi ucide tatăl şi nu a trecut mult, doar câteva secole de când, pe un câmp de luptă, tiranul urla după un cal şi punea la bătaie un regat.

Mă uit cu disperare la ştirile fierbinţi ale zilei şi încerc să recapitulez modul în care teatrul a intervenit salvator în conflictele majore ale lumii. Din puzderia de senzaţii care mă încearcă privind televizorul, selectez doar spaima care mi-o induce scrâşnetul inconfundabil al şenilelor în mers şi încerc să înţeleg despre ce e vorba când văd, faţă-n faţă, tancuri şi copii.

Asist parcă la o piesă scrisă de destin în care Wagner, Şostakovici, Mozart şi Rahmaninov îşi dau mâna ca să acompanieze balalaica şi bazooka într-o hărmălaie care face deliciul unor dirijori iresponsabili. În această eră a dezvoltării fără precedent a ştiinţei, spaţiul virtual este o nouă scenă care confiscă energiile unor posibili eroi adevăraţi. Oamenii sunt ascultaţi, controlaţi, manipulaţi, înspăimântaţi de ziua de mâine, de sărăcie şi război.

Să-i chemi la teatru ca să uite pare absurd şi inuman, ce le poate oferi o seară agreabilă sau o comedie, ca alternativă !?

Şi totuşi, de ce sunt sălile de teatru pline? De ce când e vorba de Romeo și Julieta lumea uită de dureri? De ce când Hamlet se luptă cu minciuna, crima şi destinul publicul parcă-i arată drumul?
Nu cumva pentru că în teatru eşti actor şi spectator în acelaşi timp?
Nu cumva pentru că în lumea lui întâlneşti alături gânduri mari, iluzii, spaime, bucurii...Ca-n viaţă? Şi în fond ce-i viaţa?

„Lumea-ntreagă e o scenă iar oamenii sunt doar actori” spune Shakespeare deschizând uşa căutărilor de sine chiar dacă peste gard războiul celor două roze începuse.
Teatrul adevărat este locul unde oamenii se vor întâlni mereu cu ceea ce umanitatea le-a lăsat ca moştenire pentru a înţelege, mai devreme, realitatea.

Ion Caramitru (Presedinte UNITER)

Bailey byPascalGely low

Mai multe articole...

Subcategorii

Pagina 31 din 39

JoomShaper